¡Adivina quién soy!
källa?
Mål:
• Lyssna på varandra.
• Urskilja frågeorden.
• Öva skillnaden mellan soy och eres samt tengo och tienes.
• Repetera ord som de har lärt sig tidigare under terminen.
Material:
Gossedjur!
Hjälpord (lappar på golvet med det svenska namnet upp).
Sitt i en ring på golvet tillsammans med gossedjuren. En elev i taget väljer ett djur. De andra eleverna ska gissa vilket djur han/hon har valt. Frågor som måste ställas innan någon får gissa är:
¿Qué color tienes?
¿Cuántas patas tienes?
¿Eres grande o pequeño?
¿Dónde vives?
När de hade ställt ovan nämnda frågor skulle de fråga:
¿Eres un/una …?
Varje elev sammanfattar genom att beskriva sitt djur innan turen går vidare till nästa.
Det är eleven som har valt ett gossedjur som delegerar frågorna.
Hjälpord ligger på golvet och kommer de inte på ett ord så får de titta där.
Resultat:
Övningen gav ett lugn som brukar vara svårt att uppnå i denna grupp, framför allt när det gäller att lyssna på varandra (alla brukar vilja ha direktrespons från mig, annars tappar de lätt koncentrationen).
Urskiljningen av ord blev tydlig (annars vill de gärna få med till exempel både tengo och tienes i meningen).
Mål:
• Lyssna på varandra.
• Urskilja frågeorden.
• Öva skillnaden mellan soy och eres samt tengo och tienes.
• Repetera ord som de har lärt sig tidigare under terminen.
Material:
Gossedjur!
Hjälpord (lappar på golvet med det svenska namnet upp).
Sitt i en ring på golvet tillsammans med gossedjuren. En elev i taget väljer ett djur. De andra eleverna ska gissa vilket djur han/hon har valt. Frågor som måste ställas innan någon får gissa är:
¿Qué color tienes?
¿Cuántas patas tienes?
¿Eres grande o pequeño?
¿Dónde vives?
När de hade ställt ovan nämnda frågor skulle de fråga:
¿Eres un/una …?
Varje elev sammanfattar genom att beskriva sitt djur innan turen går vidare till nästa.
Det är eleven som har valt ett gossedjur som delegerar frågorna.
Hjälpord ligger på golvet och kommer de inte på ett ord så får de titta där.
Resultat:
Övningen gav ett lugn som brukar vara svårt att uppnå i denna grupp, framför allt när det gäller att lyssna på varandra (alla brukar vilja ha direktrespons från mig, annars tappar de lätt koncentrationen).
Urskiljningen av ord blev tydlig (annars vill de gärna få med till exempel både tengo och tienes i meningen).