PP för klass 7A i historia, vt
År 7 - Civilisationerna kring Medelhavet
MÅLET MED UNDERVISNINGEN ÄR ATT...
Du ska känna till några berömda tidiga civilisationer, hur de växte fram och utvecklades från forntid och framåt. Vi tar reda på hur de första städerna utvecklades till stadsstater, från Mesopotamien fram till när det första arabiska riket bildas.
Du ska utveckla din förmåga att kritiskt granska och värdera de källor du använder för att skapa din historiska kunskap. Det betyder också att du ska kunna använda historiska ord och begrepp för att analysera och förstå de händelser som skapat vår historia.
Du ska också lära dig att se hur historia på olika sätt används i varierande sammanhang och samtidigt tänka på hur du själv använder de kunskaper du skaffar dig om historia.
Kopplingar till läroplan
-
Hianvända en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
-
Hikritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
-
Hireflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och
-
Hianvända historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
SÅ HÄR SKA VI ARBETA
Vi kommer att arbeta med lärarledda genomgångar av varje nytt avsnitt. Vi börjar med att se hur de tidiga stadsstaterna växer fram, följer utvecklingen genom Egyptens, Greklands och Roms storhetstider.
Ni kommer att få instuderingsfrågor till de olika avsnitten och dessutom kommer vi att ha skriftliga prov och redovisningar. På lektionerna får alla chansen att delta muntligt i både genomgångar och redovisningar. Vi använder läroboken "Levande historia" som bas och letar efter ytterligare information på internet. Dessutom kommer vi att se på olika filmer och dokumentärer.
DETTA SKA BEDÖMAS
Du kommer att bedömas enligt nedanstående matris. Du läser igenom vad som står på de olika nivåerna och försöker göra en bedömning av dig själv, på vilken nivå du tycker du är. Tänk på föjande:
Det är viktigt att du hela tiden försöker förstå de händelser du läser om. Varför hände det som hände? Hur hänger det ihop med allt som inträffat tidigare? Finns det något du känner igen från dagens samhälle? Vad säger dina kamrater? Diskutera gärna det ni läst och sett eller hört med varandra.
HISTORIA Lgr11 bedömningsmatris
MÅLET MED UNDERVISNINGEN ÄR ATT UTVECKLA FÖRMÅGAN ATT...
|
||||
---------------> | ---------------> | ---------------> | ---------------> | |
---|---|---|---|---|
ANALYSERA
Beskriv och förklara samband, orsaker och konsekvenser av och lösningar på olika händelser, problem och fenomen. |
Beskriver händelser på ett enkelt sätt men förklarar sällan orsaker och konsekvenser. Behöver hjälp med att se sammanhanget. |
Beskriver och förklarar händerlser på ett enkelt sätt. Ger exempel på enstaka orsaker och konsekvenser. Beskriver på ett enkelt sätt de tydligaste sambanden och förklaringarna av det som hänt. |
Beskriver och förklarar händelser på ett tydligt sätt. Ger tydliga exempel på orsaker och konsekvenser. Beskriver samband mellan det som hänt och kan tydligt förklara dessa i flera led. |
Beskriver och förklarar det som hänt på ett tydligt sätt. Ger tydliga exempel på orsaker och konsekvenser ur olika perspektiv. Beskriver samband mellan händelser/företeelser och kan tydligt förklara i flera led och resonera kring dem ur olika perspektiv. Tolkar och analyserar helheten och detaljer genom att förklara hur delar hänger ihop och bildar helheter och mönster. |
KOMMUNICERA
Samtala, diskutera, argumentera och uttrycka en egen ståndpunkt eller åsikt |
Deltar i samtal och diskussioner på ett enkelt sätt genom att främst svara på enkla konkreta frågor. Behöver stöd för att ställa frågor, framföra och bemöta (svara på) åsikter och argument. |
Deltar i samtal och diskussioner genom att ställa och besvara enkla frågor. Framför och bemöter åsikter och argument men saknar motvering eller förklaring. |
Deltar i samtal och diskussioner genom att ställa och besvara frågor, samt ställer följdfrågor på ett sätt som för diskussionerna framåt. Framför och bemöter åsikter och argument. Underbygger resonemanget med t.ex. relevant fakta/erfarenheter. |
Deltar i samtal och diskussioner på ett sätt som för diskussionerna framåt och utvecklar dem. Fördjupar dem genom att t.ex. föra in ytterligare fakta eller nya perspektiv. Framför och bemöter åsikter och argument. Underbygger resonemanget genom att t.ex. dra paralleller och koppla det till andra sammanhang. |
HANTERA INFORMATION
Söka, välja och använda |
Behöver stöd för att hitta lämpliga källor samt för att söka och välja lämplig samhällsvetenskaplig information. Väljer och använder källor utan att motivera ditt val eller reflektera över trovärdigheten. |
Väljer och använder oftast lämpliga källor för att söka samhällsvetenskaplig information. Använder främst kända källor kopplat till ämnet eller sammanhanget. Jämför de olika källorna och resonerar kring trovärdigheten på ett enkelt sätt genom att t.ex. förklara varifrån källan kommer. |
Väljer och använder flera och olika slags källor för att söka samhällsvetenskaplig information. Använder inte alltid den lämpligaste utifrån sammanhanget. Jämför de olika källorna och för underbyggda resonemang kring relevans och trovärdigheten. Ger förklaringar till t.ex. hur det hänger ihop eller drar slutsatser utifrån sammanhanget. |
Väljer och använder medvetet flera olika slags källor för att söka samhällsvetenskaplig information. Anpassar dess lämplighet till ämnet eller sammanhanget. Jämför de olika källorna och för väl underbyggda resonemang kring relevans och trovärdigheten. Ger tydliga förklaringar på t.ex. sambandet mellan källans budskap och syfte, eller drar paralleller till andra sammanhang. |
Dra slutsatser |
Behöver stöd för att dra enklare slutsatser, kopplat till källorna/informationen. |
Drar enkla slutsatser utifrån kunskaper och erfarenheter inom kända ämnen och sammanhang. |
Drar slutsatser utifrån kunskaper och erfarenheter, främst kopplat till kända ämnen och sammanhang.. Underbygger resonemanget genom att t.ex. väga in olika aspekter, förklara kopplingen mellan olika delar. |
Drar slutsatser som är är väl underbyggda utifrån kunskaper och erfarenheter, samt kopplat till källor. Drar paralleler även till andra ämnen eller sammanhang. |